Showcases

The Passion

Productieworkflow complexe evenementenregistraties

Voor het zesde jaar op rij heeft NEP The Netherlands in samenwerking met producent Eye2Eye Media, Egipment, JVE Facilities, LOC7000, FacilityHouse, Ampco Flashlight, Soulmates en Faber Audiovisuals de HD live uitzending van The Passion op Witte donderdag bij de kijkers thuis weten te brengen voor de EO & KRO-NCRV. Tijdens The Passion wordt het paasverhaal gebracht middels een processie door de stad én muzikale invulling, dit jaar vanaf het Eemplein te Amersfoort. The Passion trok ook dit jaar veel kijkers: 3.2 miljoen mensen zaten aan de buis gekluisterd en nog 20.000 man reisde af naar Amersfoort. Wat komt er allemaal kijken bij zo’n complexe productie?

Voorbereiding: het halve werk

Al in januari vond de eerste bespreking plaats. De nog lege locatie moet ingevuld worden: welke camera’s en (regie)wagens worden ingezet, op welke posities en met welke configuraties. De gehele processieroute wordt doorgewandeld, om te kijken waar het schakelmoment met de verslaggeefster wordt bepaald. Dat schakelmoment, die verbinding, liep tijdens de uitzending over satelliet. Zowel het treinspoor als de Oude Koppelpoort werden gebruikt als decor. De mensen en de camera’s moesten dus zo gepositioneerd worden dat acteurs, zangers en verteller goed in beeld kwamen – inclusief mooie shots van het ‘live’ decor. Door een camera en zendapparatuur op het 13-verdiepingen hoge flatgebouw te plaatsen, kon iedereen in de processie de regieaanwijzingen horen. Het is uniek dat de betrokkenen over de gehele route (hemelsbreed vanaf 4 km verderop) de regie konden horen, en dat de opnameleider bovendien kon terugpraten – dat alles draadloos.

De oplossing

Door de grootte (omvang en oppervlak) is The Passion een zeer complex project met veel uitdagingen. Zo was er vanuit NEP The Netherlands alleen al 70 man bij betrokken, van de afdelingen Broadcast Services en RF Services. Er werd gebruik gemaakt van spectaculaire camera’s: een flyline, sportstrack, twee hot heads (waarvan een op een restaurant geplaatst en een bovenop een 13-verdiepingen tellende woontoren, op afstand bediend), Steadicam draadloze camera en handheld draadloze camera, en een technocrane. Maar liefst 15 camera’s stonden in verbinding met de regiewagen. In totaal waren er 20 camera’s zichtbaar in de wagen, wat bijzonder is, omdat er normaal gesproken maximaal 12 camera’s in de wagen te zien zijn. Er werd gebruik gemaakt van maar liefst twee satellietwagens en twee eigen glasvezelringen, om geluid, audio en data zo snel mogelijk te ‘vervoeren’. Tijdens de uitzending werd alles direct naar de Master Control Room (MCR) gezet.

Technisch foefje
Het kan natuurlijk niet gebeuren dat het geluid niet gelijk loopt met de zanger. Dit zorgde voor een uitdaging. Dankzij een ‘technisch foefje’ werd de muziek van de band continu gesynchroniseerd aan alle weergaves. Dit behelsde een ingewikkelde audioconstructie met click tracks en autonomen. Van alles werd bedacht om iedereen aan elkaar (en onze EVS) te koppelen, zodat het geluid gedurende de gehele uitzending synchroon loopt.

Pilot RF Services
NEP-afdeling RF Services, gespecialiseerd in mobiele videolinksystemen, draaide tijdens The Passion een pilot met haar nieuwe Smart Telecaster ZAO H265 Bonding systeem: een systeem dat in staat is een betrouwbare verbinding te verzorgen zonder inzet van vliegtuigen, en dat daardoor ook duurzamer is. Hoewel er gebruik gemaakt wordt van publieke 4G netwerkproviders – en er 20.000 man stond te filmen en uploaden – is het systeem probleemloos door de test gekomen. De beelden werden zelfs een aantal keer live geschakeld.

Fotocredit: Michaël Terlouw

Share

Gerelateerd