Showcases

Eurovision Song Contest 2021

Creative Animal, onderdeel van NEP The Netherlands, was geselecteerd als hoofdleverancier voor alle 2D en 3D graphics en bijbehorende technologie voor het Eurovisie Songfestival 2021 (ESC).

De ultieme balans tussen een onvergetelijke ervaring voor het publiek in de zaal en een ongekende visuele beleving voor kijkers thuis. Dat was de belangrijkste taak voor onze creatieve teams. De techniek moest volledig redundant zijn en geïntegreerd worden met licht, tijdcodes en midi triggers. Met meer dan 200 miljoen kijkers wereldwijd, mocht niets aan het toeval overgelaten worden.

“Het hele team heeft er alles aan gedaan om het meeste uit de drie shows te halen. Bijvoorbeeld, de Erasmusbrug was in Ahoy te zien op zaterdagavond tijdens het optreden van Afrojack en Glennis Grace. Dit was in AR, een computermodel van de Erasmusbrug en de Rotterdamse skyline, live in Ahoy. Geweldige technologie.”

Sietse Bakker – Executive producer Eurovision Song Contest 2021

WAT WE HEBBEN GEDAAN

Om van het ESC2021 ‘de gaafste showcase met een overweldigende kijkervaring’ te maken, ontwikkelde Creative Animal samen met NEP een eigen AR render engine, gebaseerd op UNREAL. Deze engine kan AR content live combineren met de broadcast output. Graphics events in de show werden getriggerd door ons eigen AR Control systeem.

Met deze technologie laag maakten wij een nog hoger niveau van augmented graphics voor live broadcasts mogelijk. Van het design tot aan de technische implementatie en aansturing van alle graphics, wij verzorgden een baanbrekende AR en graphics oplossing voor de grootste televisieshow in Europa: Eurovision 2021.

 

“In Nederland is de technologie heel vooruitstrevend en ik wilde er altijd al iets mee doen…We waren in staat om extra illusies te creëren die je alleen op tv kon zien.”

Florian Wieder, Stage Designer Eurovision 2021

“Dit was de meest indrukwekkende Eurovision ooit. De visuals waren onvoorstelbaar.”

Graham Norton, TV Host BBC

Augmented Reality
Alle acts van het Eurovisie Songfestival startten met een postcard video. Deze video bood de gelegenheid om decorwisselingen te doen op het podium. De postcards werden ontwikkeld door een derde partij en Creative Animal creëerde de motion graphics voor deze video’s.

De transitie van de postcard naar de live act werd gedaan in Augmented Reality. Een kleurenstraal verlichtte het dak, waar het publiek de vlag van het volgende deelnemende land kon zien. In AR werden de titel van het nummer en de naam van de artiest getoond. Na een fade out begon de act.

De Augmented Reality tijdens de interval acts was bedoeld om de transitie van de VTR naar de stage act te verbloemen. Het idee was om het publiek een aantal seconden te verwarren zodat ze niet precies wisten waar ze naar keken. Een meesterwerk van visuele effecten. En allemaal live!

AR Control systeem
NEP’s inhouse ontwikkelde AR aansturingssysteem, bood op een eenvoudige manier alle benodigdheden voor de koppeling tussen de virtuele wereld en de graphics operator. Dit product wordt al een aantal jaren ingezet en is uniek in de markt. Het biedt de regisseur en graphics operator volledige flexibiliteit en maakt het mogelijk om last minute wijzigingen aan de virtuele omgeving door te voeren.

Precieze schema’s van de show konden tijdens de rehearsals ontwikkeld worden, zodat tijdens de liveshows alles exact nagebootst kon worden.

Surreal
Voor Augmented Reality en virtuele werelden, vooral in deze Eurovisie Songfestival case, zijn de hoogste kwaliteit beeld en effecten cruciaal om overtuigende content te maken. Gecombineerd met de flexibiliteit die deze industrie vraagt, hebben we Surreal ontwikkeld om aan de vraag naar fantastische real-time graphics te kunnen voldoen en tegelijkertijd flexibiliteit te bieden waarin andere leveranciers vaak te kort komen.

Surreal is gebouwd op het robuuste framework van Epic Games’ commerciële Unreal engine, en is altijd up to date met de laatste versie om te kunnen voorzien in de meest baanbrekende technologie.

Creative Services
De gehele visuele experience voor het Eurovisie Songfestival is ontwikkeld door Creative Animal, in samenwerking met bureaus als Clever Franke en MediaMonks. Het originele ‘vlakke’ design concept is vertaald en tot leven gewekt voor online, offline en broadcast content.

Creative Animal ontwikkelde het broadcast graphics pakket, de LED content en de technologie voor het scoreboard en graphics. Voor de postcard video’s zijn motion graphics gemaakt en voor de transitie van de postcard naar de live act werden AR features ontwikkeld. Voor alle interval acts werden de AR design concepten geïmplementeerd in Surreal en ontwikkeld en aangepast voor de broadcast uitzending.

“De hele visuele trukendoos werd opengetrokken voor mijn optreden. We hebben heel veel AR gebruikt, dat de illusie van water in de zaal creëerde. De show was onvergetelijk, mensen wisten niet wat ze zagen.” “The whole box with visual tricks was opened for my performance."

Davina Michelle, zangeres
Share