Johan Cruijff Schaal nog scherper dankzij nieuwe cameralenzen NEP
Hilversum, 30 juli 2019De voetbal rolt weer. Afgelopen zaterdagavond trapten Ajax en PSV het nieuwe seizoen af met de strijd om de Johan Cruijff Schaal. Meer dan 1 miljoen mensen schakelden in op de wedstrijd op FOX en FOX Sports, die NEP in opdracht van EndemolShine registreerde met haar UHD2-regiewagen, super slomo camera’s en fonkelnieuwe Canon-lenzen.
Veertien camera’s werden, onder begeleiding van regisseur Job Robbers, aangestuurd om de eerste kraker van het seizoen – toepasselijk gespeeld in de Johan Cruijff Arena – vast te leggen. Met een extra camera hoog op de tribune achter het doel en twee camera’s in een diagonale lijn op het veld kon de wedstrijd dit keer tot in het kleinste detail worden uitgelicht. “In ons vak gaat het vaak over verhalen vertellen”, aldus Dennis Westenberg, Sportcoördinator en eerste cameraman bij NEP. “Dat geldt zeker in het geval van live voetbal. Met dit aantal camera’s en in deze opstelling kunnen we de echte details en emoties laten zien.”
Gouden standaard
Dat werd extra kracht bijgezet door twee super slomo camera’s die alle acties op het veld vertraagd en haarscherp uitlichtten. Eén van die camera’s werd bovendien uitgerust met de nieuwe UHD DIGISUPER 122 lens van Canon waarvan NEP er recentelijk drie aan haar arsenaal toevoegde en die zaterdagavond allemaal hun opwachting maakten. Met een groot brandpuntbereik, superieure kleurweergave en bovenal krachtige zoom leveren ze uitzonderlijke optische prestaties voor 4K-registraties en daarboven. Niet voor niets wordt het objectief getipt als de gouden standaard voor broadcastproducties waar een hoge zoomverhouding is vereist.
Expertise
Westenberg: “We zijn van 86 via 95 naar nu 122 maal zoom gegaan. Dat betekent dat je als cameraman dieper in de actie kunt duiken, ongeacht waar die plaatsvindt en waar jij je bevindt. Emoties op het veld, maar ook op de tribune, kunnen zo nog beter worden uitgelicht en dragen bij aan die ultieme wedstrijdbeleving. De extra scherpte/diepte die met het grote zoombereik ontstaat, is mooi meegenomen, maar maken het houden van focus wel uitdagender. Gelukkig hebben we binnen het team genoeg expertise en affiniteit met het spelletje om dit te ondervangen.”
Unieke hoeken
NEP gebruikte de wedstrijd, die in opdracht van EndemolShine werd geregistreerd voor FOX Sports, ook als test-case om een mobiele, gestabiliseerde camera in te zetten die voor, tijdens en na de wedstrijd op verschillende plekken in en rond het stadion de sfeer filmt. Zo werden juichende spelers en feestvierend publiek uit nieuwe en unieke hoeken vastgelegd en live geregistreerd.
// EIND //
Voor meer informatie en/of beeldmateriaal graag contact opnemen met:
NEP
Jochem Haverman, Communicatie & PR
André van Duinboulevard 4
1217 WH Hilversum
Tel +31 (0)6 24 54 68 01
jochem.haverman@nepgroup.com
Over NEP The Netherlands
NEP voorziet haar opdrachtgevers van de technologie, de mensen en de knowhow die het mogelijk maken de grootste evenementen ter wereld te produceren en distribueren. Het mediatechnologiebedrijf is wereldmarktleider op het gebied van outsourced productieoplossingen en levert verschillende producten en diensten voor remote- en centralized production, studioproductie, playout, video display, host broadcasting, postproductie, media asset management, Digital Media Services en end-to-end OTT oplossingen. Meer informatie: www.nepworldwide.nl