Rustige zomermaanden
Nog niet zo lang geleden waren de zomermaanden een rustige tijd in televisieland. Het was een tijd van opruimen, achterstanden wegwerken, compenseren van lange productiedagen en natuurlijk vakantie! Rustig is het in de zomer bij ons bedrijf al een paar jaar niet meer. Er wordt veel minder content geproduceerd in de zomermaanden, maar grote en complexere projecten om de techniek “achter” het televisie maken te realiseren kennen al snel een doorlooptijd van enkele maanden en stoppen in de zomer niet. We hadden dit jaar in juni daarom een primeur: we besloten van het uitwerken van een voorstel van twee prachtige projecten af te zien omdat we bij winnen van de opdracht de aandacht en kwaliteit voor onze bestaande opdrachtgevers niet meer zouden kunnen garanderen.
Met 400 uitzendingen op de teller sinds december 2015 hebben we met ons Cloud Production concept veel succes. Omdat we al regelmatig nee hebben moeten verkopen gaan we daarom deze zomer in het Studio Centrum op het Media Park er nog een paar cloudregie- en audioruimten bijbouwen. Terwijl ik de tekst voor deze column schrijf, klinkt elders in het gebouw het harde geluid van de pneumatische sloophamers van een sloopbedrijf. Daaraan voorafgaand hebben eerst onze mensen kilometers aan oude kabels weggeknipt. Aan de dikte van de oudste koperkabels te zien lagen deze er al toen Prins Bernard eind 1967 Studio 1 opende. Oude muren en constructies worden gesloopt. Ook een met dubbele stenen muren en betonnen plafond en vloer uitgevoerde oerdegelijke spreekcel belandde in de container. We gaan net zo lang door met slopen totdat de oorspronkelijke vloer en het bouwkundige plafond weer helemaal zichtbaar zijn. De open ruimten die zo ontstaan zijn indrukwekkend. Dat dit allemaal ooit nodig was voor de techniek van één studio. Wat ooit de grote apparatuur- en regieruimten waren van Studio 1 wordt de komende maanden omgebouwd tot meerdere cloudregie-, audio- en playoutruimten.
Ook in het Datahotel op het Media Park wordt hard gewerkt. Tientallen racks, UPS-sen, een extra noodstroom aggregaat en koelsystemen worden de komende maanden geleverd en geplaatst om het neusje van de zalm aan broadcast technologie te kunnen huisvesten. Al deze faciliteiten zijn nodig om de groei te faciliteren vanuit binnen- en buitenland.
En alsof dat nog niet genoeg is, zijn we na een intensieve tenderperiode door Ziggo Sport gekozen als leverancier van alle techniek voor hun sportzenders. Tot het eind van het jaar werken we hard aan de opbouw van een heel moderne en flexibele workflow voor het produceren en uitzenden van de TV programma’s van Ziggo Sport. Net als veel distributiepartijen tegenwoordig heeft ook Ziggo een duidelijke ambitie om in content actief te zijn. Wij gaan ze daarin ondersteunen met een efficiënte end-to-end workflow voor satelliet downlinks, registratie, high-light montage, promo montage, media asset management, scheduling, live graphics, regie, cloud production, playout, live encoding en distributie. Kortom alles wat een omroep nodig heeft om programma’s te produceren, uit te zenden en te distribueren. Exacte details mag ik nog niet vrijgeven maar dat het heel innovatief wordt, dat is zeker.
We kunnen dit niet alleen. Voor het bouwen, bedienen en beheren van al deze techniek zijn we de komende tijd op zoek naar 50 nieuwe collega’s. We proberen slimme en ambitieuze mensen te bereiken op een manier die past bij deze tijd. Via social media brengen we onze vacatures onder de aandacht bij mensen die anders niet zo heel gemakkelijk te bereiken zijn. Ook hebben we een samenwerking met MBO College Hilversum voor een opleiding Mediatechnologie waar we veel van verwachten. Wij hopen dan ook dat er veel techniekbouwers dit jaar hun bouwak bij ons doorbrengen. Het gekoelde water staat in ieder geval klaar om … onze nieuwe apparatuur te koelen.