NEP In de Spotlight
In NEP In de Spotlight zetten wij iedere twee weken een collega in de spotlight om over hun werk, passies, hobby’s en nog veel meer te praten! Wie zijn de mensen achter onze projecten en producties? En wat doen zij nou eigenlijk iedere dag? Hoog tijd om ze beter te leren kennen!
Zo spraken we afgelopen week met Annelijn van Engen, Projectmanager Broadcast Services. Annelijn is 28 jaar, geboren in Hilversum en opgegroeid met een grote interesse voor tv. Televisie is er met de paplepel ingegoten. Haar vader, regisseur Henk van Engen, werkte 20 jaar als schakeltechnicus voor het voormalige NOB (Nederlands Omroepproduktie Bedrijf) en Dutchview en ze luisterde altijd vol bewondering naar zijn verhalen.
Zou je wat kunnen vertellen over je achtergrond?
“Ik begon op mijn dertiende met een snuffelstage die ik moest volgen voor school bij het Junior Songfestival als runner. Ik vond dit zo leuk dat ik vervolgens vijf jaar lang onbetaald heb meegeholpen. Na de middelbare school ben ik de opleiding Junior Producer gaan doen aan het ROC. Op een gegeven moment moest ik stage lopen bij productiebedrijf No Pictures Please en hier heb ik vervolgens twee jaar lang gewerkt als productie assistent. Na deze twee jaar heb ik bij aan verschillende programma’s gewerkt als producer bij onder andere Warner Bros en Talpa. Bij Talpa kwam ik in aanraking met de Meercamera afdeling van NEP. Toen begon het bij mij weer te kriebelen, want ik had al jaren de grote droom om uiteindelijk projectmanager te worden. Ik raakte op een gegeven moment aan de praat met voormalig studiomanager Dorus van Lierop, die mij het nummer gaf van Hans Roling, Manager Projects, om een keertje koffie te drinken. Al snel mocht ik op proef mee met Rob van de Bree naar een concertregistratie van Tino Martin. Ik was helemaal verkocht en heb vervolgens vrij snel mijn toenmalige vaste baan opgezegd. Ik ben nog altijd blij met mijn beslissing!”
Kan je iets meer vertellen over wat je precies doet bij NEP?
“Ik ben eindverantwoordelijk voor de technische kant van een meercamera registratie, samen met de crew. Ik heb contact met klanten en bereid programma’s technisch voor samen met verschillende vakgroepen. Simpel gezegd zorg ik er dus eigenlijk voor dat alle materialen en mensen op de juiste plek en op het juiste moment samenkomen. Als ik mijn werk goed heb gedaan en alles is goed voorbereid, hoef ik op dag zelf bijna niks meer uit te leggen. Het is heel gaaf om te zien hoe iedereen als een geoliede machine aan de slag gaat. Ik begon zelf met weinig technische kennis, maar alles wat ik niet snapte heb ik gevraagd. Het is goed om je zo op te stellen. Het is beter om te zeggen ‘ik weet het niet’, dan om te doen alsof je het wel weet. Iedereen bij NEP wil elkaar altijd super graag helpen. Het enige wat je hoeft te doen is er om vragen.”
Wat vind je het leukste aan je werk?
“Wat ik het leukste vind aan mijn werk is het moment dat we naar een locatie rijden met twee vrachtwagens, de klep opengaat en dat alles binnen een paar uur gebouwd is en klaarstaat. Iedereen is zo op elkaar ingespeeld. Het voelt heel fijn als een klant aankomt en alles loopt op rolletjes. Ik kan daarbij volledig op mijn team vertrouwen en ik sta er nooit alleen voor. Dit is erg fijn want ik ben echt een mensenmens. Het is leuk om te zien dat ‘’buitenstaanders’’ altijd verbaasd zijn dat ‘’wij van de televisie’’ zoveel spullen meenemen. Dan roep ik; ‘’oh dit is nog weinig hoor. ”
Gaat er ook wel eens iets fout en hoe ga je hiermee om?
“Natuurlijk gaat er ook wel eens iets fout. Dan moet je heel snel kunnen schakelen en de juiste mensen inschakelen. Crisismanagement is erg belangrijk. Je moet zo snel mogelijk inschatten wat je precies moet doen om het op te lossen. Ik geef mezelf 5 minuten stress en dan denk ik we moeten nu echt door. Ik kan dan wel een beetje gespannen blijven, maar het neemt gelukkig niet de overhand. Ralf heeft mij een keer geappt dat hij het knap vond dat ik rustig bleef in een hele onrustige situatie. De kunst is het probleem zo te behandelen dat de klant er geen last of stress van heeft. Maar het gebeurt gelukkig niet vaak dat er iets mis gaat, en als er toch iets misgaat wordt het heel vaak snel opgelost!”
Wat vind je het gaafste project waar je tot nu toe aan hebt meegewerkt?
“Het gaafste project waar ik tot nu toe aan heb gewerkt is een special van het programma M in Carré met de UHD2. Dat was mijn eerste grote zelfstandige klus met onze grootste wagen. Ik mocht toen midden in de corona tijd weer even buitenspelen. Ik heb ook de allerlaatste aflevering van De Wereld Draait Door gedaan. Deze laatste uitzending was met mijn vader als regisseur, dat vond ik erg bijzonder. Je maakt echt een stukje geschiedenis mee en dat is best bijzonder.
Hoe is het om met je vader te werken? Is dat niet gek?
‘’Sinds ik bij NEP werk, werk ik best vaak met mijn vader. Het is gewoon werk en zo zien wij dat allebei. Het is gelukkig nog niet tot ‘een vader-dochter’ confrontatie gekomen. Vooral hij houdt het altijd erg professioneel. Ik zelf kan nog wel eens grapjes maken tussendoor. Hij is heel nuchter en voor hem is werken echt zijn hobby. Ik zie dat niet perse op dezelfde manier. Ik vind mijn werk geweldig, maar ik zie het wel als mijn werk. Ik doe het echt om de mensen thuis iets moois te laten zien. Collega’s vinden het soms raar dat ik hem Henk noem en geen papa. Tijdens een klus noem ik hem toch liever bij zijn voornaam. ‘’Papa’’ klinkt toch gek over de studiovloer.”
Wat vind je de grootste uitdaging tijdens je werk en hoe ga je hiermee om?
“Ik heb redelijk onregelmatige werktijden, maar dit zie ik zelf niet echt als een probleem. Mijn vriend heeft precies hetzelfde, dus hierdoor is het begrip hoog. Mijn vriendinnen en familie zijn het gelukkig door de jaren heen ook gewend geraakt. Ontspanning vind ik altijd bij mijn paard. De grootste uitdaging waar ik tijdens mijn werk tegenaan loop is dat ikzelf vaak vind dat ik nog niet genoeg technische kennis heb. Mijn omgeving zegt dat ik niet alles hoef te weten, maar het geeft soms gewoon onzekerheid. Maar ja, zoals ik al zei: als je iets niet weet dan vraag je het gewoon en op elke nieuwe klus leer je weer iets bij.”
Hoe zie je de toekomst bij NEP voor je?
“Ik vind het erg leuk dat er een nieuwe generatie aankomt zoals op de posities van Hoofd Beeldtechnicus en Hoofd Geluidstechnicus. Daar komen nu mensen te zitten van mijn leeftijd of jonger. Dat we binnen NEP aan het verjongen zijn vind ik erg leuk. We gaan met elkaar de toekomst in! En over de toekomst gesproken, De Sinterklaasintocht of Lowlands staan nog wel op mijn lijst om als project te gaan doen. Die twee zijn voor mij wel een echte carrière goals. Ik hoop dat ik dit werk over vijf jaar nog steeds doe en hopelijk een van deze projecten heb mogen doen. Ik zou echt niet weten wat ik buiten televisie zou gaan doen. Paardencoach ofzo.. nee ik wil hier echt blijven! Wat ik graag anders zou willen zien is meer meiden/vrouwen in het bedrijf. Techniek is echt niet alleen voor mannen. Er is zoveel ruimte voor creativiteit en groei binnen NEP. Wat je achtergrond ook is of wat je voorkeuren ook zijn. Het is echt een plek voor iedereen!”