Nieuws & Blogs

Ahoy here we come!

Kippenvel! Een gevoel van trots ging door me heen toen ik met collega’s bovenop het viaduct in Maarssen stond, waar de ‘witte trein’ OBV’s en supportwagens van NEP en United onder de brug reed en in een majestueuze stoet onderweg was naar Rotterdam. Ahoy, here we come! 

TV-geschiedenis

Op die brug draaiden we een promo-video. Wat een stoer en gaaf gezicht was dat, toen die kapitale karavaan op de snelweg naderde. Ik zag dat voorbijrijdende  automobilisten onder de indruk waren van het tafereel. Niet die op zichzelf al unieke combinatie van NEP en United trok hun aandacht, maar vooral het beeldmerk van het Eurovisie Songfestival. Voor wie het nog niet doorheeft, deze blog gaat vooral over dat internationale liedjesfestijn, waar we namens Nederland op 18, 20 en 22 mei tv-geschiedenis gaan schrijven. 

Op mijn netvlies

Dat beeld van die witte colonne zal ik niet snel vergeten. Dit moment staat symbool voor het voorbereidende werk van afgelopen maanden, in ons eigen ‘Eurovisiekantoor’ op NEP-headquarters. Al het werk om de logistieke puzzel voor onze crew inzichtelijk te krijgen – compleet met alle coronavarianten – viel op zijn plek. Ons ESF-kantoor stond er leeg en verlaten bij toen we de avond ervoor alles hadden ingepakt. Van het Media Park naar Rotterdam. Op naar Ahoy.

Helikopterview

As Project Supporter van het Eurovisie Songfestival functioneer ik als rechterhand van vier projectmanagers: Eric van Engelen, Jacco Smuling, Peter Schuurmans en Jacqueline Pols. Dit betekent dat ik zoveel mogelijk taken van hen probeer over te nemen, zodat zij zich kunnen focussen op zaken die om directe aandacht vragen en met een helikopterview boven het project kunnen cirkelen. Ik vind het heel gaaf én bijzonder dat we met dit leuke team zo lang en zo intensief met elkaar werken, want normaal gesproken hop je van de ene naar de andere klus. Met dit team, aangevuld met Client Manager Suzan Peetoom zijn we op zowel professioneel als persoonlijk vlak een goede match; we vullen elkaar echt aan

“Ik wil dat de crew in een gespreid bedje terechtkomt”

Lopend door het tv-compound van Ahoy, waar we gisteren met NEP en United arriveerden, zie ik dat basale zaken die van tevoren in Hilversum zijn geregeld met QR-codes voor corona protocollen en accreditatie ook echt werken. Fijn! Ik wil dat de crew in een gespreid bedje terecht komt. Zo hebben we bijvoorbeeld een vlog gemaakt zodat collega’s al van tevoren kunnen zien hoe de aankomstprocedure op de eerste dag verloopt.

Twee werelden: één missie

Ik vind het ontzettend leuk dat de twee werelden van United en NEP in dit megaproject samenkomen. We hebben het beste van de Nederlandse facilitaire tv markt in een dreamteam verenigd. Geen concurrentie, we zijn één team op de werkvloer. Twee bedrijven, één missie: een topprestatie leveren waar straks meer dan 200 miljoen mensen naar kijken. Ik kijk elk jaar. Voor ik in deze rol bij Project Support belandde, was ik tien jaar cameraman en heb ik het Eurovisie Songfestival altijd vanuit dat cameraperspectief bekeken. Dit is hét huzarenstukje in tv-productieland. Als je de halftime show van de Super Bowl bekijkt, is dat een geweldige productie, maar camera technisch is het Songfestival crème de la crème. Ik verheug me op de show! Het lijkt me een bijzondere ervaring om het vanuit onze projectkamer in Ahoy op een grote monitor te zien, met het geluid van de regie intercom aan, terwijl ik zelf niet achter de camera sta.

Wegwijs

Onderweg naar Rotterdam, toen we intussen weer met onze auto naar Ahoy reden, schoot die gedachte even door mijn hoofd. Wat als ik nu als cameraman naar het Songfestival zou rijden? Natuurlijk was dat ook gaaf geweest, want ik heb een zwak voor het cameravak. Maar kijkend naar die witte colonne in mijn achteruitkijkspiegel realiseer ik me ook dat ik juist door mijn positie als Project Supporter de kans heb gehad om dit prestigeproject de afgelopen maanden te zien groeien. Zo kan ik dus ook op een andere manier een belangrijke bijdrage leveren om dit alles tot een succes te maken.Nu concentreer ik me op onze crews die instromen. Ik wil hen zo snel mogelijk ‘up and running’ krijgen en wegwijs maken in Rotterdam. Ter plekke zal ik anticiperen op praktische vragen en wensen. Kom maar op!

Megaklus

De workload is indrukwekkend. In logistiek en facilitair opzicht is dit een ongekend complexe puzzel, maar door het extra tussenjaar lijkt het erop alsof we valkuilen tijdig spotten en hopelijk kunnen voorkomen. Even afkloppen! Helemaal omdat je deze megaklus met twee grote bedrijven doet, is het cruciaal om het overzicht te bewaren en zorgen dat iedereen weet wat je aan het doen bent. Met mijn evenknie van United, Anniek Verhagen, schakel ik continu. Gelukkig kunnen we voortborduren op het logistieke plan wat al voor 2020 in de steigers stond. Daarbij hebben we een geweldig systeem ontwikkeld, waarin op verschillende plekken informatie samenkomt die individueel naar elk crewlid real time doorstroomt. Dat inzicht helpt ons ontzettend. En we hebben ook nog een geïntegreerde sms service gemaakt waarin we allerlei zaken aan de crew kunnen doorgeven, zoals de dagelijkse vertrektijden van de shuttlebus voor de crew. Ik kijk ontzettend uit naar de komende vier weken. Wat een bijzonder werk hebben toch, ik ben benieuwd hoe we ons voelen als 22 mei het laatste shot valt.

Share